Selecteer een pagina

Aankomende zomer gaan Erik en Anne-Marie beginnen aan de eindeloos lijkende tocht in Noorwegen. Iets wat zij deels voor zichzelf doen maar deels ook voor de stichting waar ik aankomend najaar voor de derde keer meer op vakantie ga.
Voor ik zelf mee ging met de vakanties van Just4Fun had ik nooit stilgestaan bij dat jongeren met een lichamelijke beperking niet zo makkelijk hun koffer pakken en vertrekken als dat ik dat doe.

Buiten dat het budget van lichamelijk/verstandelijk beperkten over het algemeen niet enorm is had ik ook niet verwacht dat er een groep vrijwilligers zou zijn die een week lang de rolstoelen van de jongeren door een land zou duwen.
Deze stichting bleek er wel te zijn, een vriendin van mij vroeg of ik mee wilde en zonder enig idee wat mij te wachten stond ging ik mee. Samen met negen andere begeleiders en tien lichamelijk beperkte jongeren gingen we naar Tenerife. Een hele onderneming, uren van te voren verzamelen op Schiphol omdat je met rolstoelen als eerst het vliegtuig in moet en als laatst er uit mag. Tijdens de vlucht konden de gasten die we mee hadden niet plassen dus die moesten allemaal op Schiphol, waar maar een invalide toilet was per “toilet hoekje”. Al met al een erg lange dag.

Eenmaal aangekomen op Tenerife moesten alle gasten met hun rolstoelen in busjes en wij in andere busjes.
Eenmaal bij het hotel kon de vakantie dan echt bijna beginnen. Alle gasten delen een kamer met een andere gast en in de meest ideale situatie slapen dan hun begeleiders ook samen op een kamer.
Het is een vakantie voor de gasten, iets waar ik mij in het eerste jaar een beetje op verkeken had. Voor ons was het echt heel hard werken.
Een van de gasten vertelde dat hij thuis in Nederland een keer per week mocht douchen omdat de verpleging geen tijd had om het vaker te doen. Zelf werk ik als verpleegkundige en helaas weet ik dat gebrek aan tijd vaak een probleem is, om onze patiënten echt de lichamelijke verzorging te geven die ze als ze zelfstandig waren, ook bij zichzelf zouden willen doen.
Wij beloofde deze jongen dat hij in zijn vakantie week elke dag mocht douchen, zo lang als hij wilde.
Deze gasten tasten diep in de buidel om 24 uur per dag een persoonlijk begeleider voor zich klaar te hebben staan, tijd gebrek mag hier absoluut geen probleem zijn.

Gelukkig hebben we tot nu toe een diverse groep gasten gehad, sommige zijn best zelfstandig waar anderen met 2 tot 3 man begeleiding in en uit het zwembad of het bed getild moeten worden.
Afgelopen jaar ging de reis naar Fuertafentura, op alle eilanden proberen we de ene dag een uitje te doen en de andere dag aan het zwembad te liggen of kan je als gast met je eigen begeleider wat ondernemen.
Het aantal uitstapjes dat toegankelijk is voor rolstoelen is niet super groot, echter ziet onze hoofdleiding die problemen niet.
Met spanbanden worden de gasten vast gemaakt achter op quads en tillen we met zijn alle de gasten op voor rolstoel ontoegankelijke boten.

Afgelopen jaar ging een vrouw van 25 voor het eerst de zee in sinds ze 6 was. Er was nooit een moment geweest dat iemand haar er in en er uit kon tillen. Ik ben van mening dat het super belangrijk is dat dit soort reizen blijven bestaan, het is voor veel van de jongeren de enige vakantie van het jaar en ook de enige week dat ze het gevoel hebben dat ze op een level zitten met mensen zonder beperking.
In de instelling waar ze wonen gaat de verpleging in hun pauze koffie drinken zonder de patiënten. Nu blijven we de hele dag bij ze en doen alleen maar dingen die zij leuk vinden.

Helaas is geld een probleem voor veel van de jongeren. Sommige sparen om mee te kunnen. Vervolgens is het budget op de vakantie beperkt, het hotel en de vliegtickets moeten betaald worden. Daarnaast de taxi ritjes en dan kan er gekeken worden naar welke uitjes nog gedaan kunnen worden. Het zou mooi zijn als een week per jaar geld geen probleem hoeft te zijn en alle aangeboden uitjes op de eilanden waar we heen gaan een optie zijn.

Een kleine bijdrage maakt al een groot verschil!

Aankomend najaar vertrekken we weer naar Tenerife, ik kan niet wachten om samen met het team begeleiding weer een week neer te zetten waar de gasten weer een jaar op kunnen teren.